Het ontstaan van Step2
Van jongs af aan ben ik gepassioneerd door “horeca”. De interesse in de sector ontstond door de feestzaal die uitgebaat werd door mijn tante, “Feestzaal De Schuur” in Nieuwmoer. Als 15 jarige ben ik er in de weekends gaan werken en was ik er al snel niet meer weg te slaan ik was er elk weekend te vinden achter de bar of in de bediening in de zaal. Ondertussen maakte ik mijn studies verder af, tuinaanleg/onderhoud en besloot om daarna verder te studeren in de horeca, ik volgde samen met mijn moeder nog 4 jaar avondschool en focuste me ondertussen meer en meer op het vak, we begonnen ondertussen samen volledige buffetten en menu's voor feesten te verzorgen in de feestzaal. Toen enkele jaren later besloten werd door mijn tante om de zaak over te geven hebben we even overwogen om deze stap te zetten, maar aangezien zij nog niet zeker wisten wanneer dit zou gebeuren en wij niet meer helemaal overtuigd waren dat dit echt was wat we wilden is dit idee afgeblazen.
Ondertussen waren de kriebels er wel om deze eerste stap achter me te laten en voor mezelf te beginnen, ik bedacht een concept en mijn moeder was bereid me hierbij te helpen. Na ondertussen 11 jaar achter de rug te hebben van nachtwerk kozen we voor een dagzaak, ook beslisten we om onze zaak toegankelijk te maken voor iedereen, jong en oud, mensen die uitgebreid willen tafelen of binnen springen voor een snelle hap, een koffietje komen drinken, een lekker gebakje komen eten of gewoon een biertje of een wijntje drinken. We gingen op zoek naar een geschikt pand, wat we vonden in de Stationsstraat in Essen. Na even nadenken besliste we om de zaak “Step2” te heten, het was tenslotte na de feestzaal de 2de grote stap in mijn leven.
Het pand dat we gevonden hadden was oorspronkelijk bedoeld als kantoorpand en liet eigenlijk geen horeca toe, aangezien we een dagzaak zouden zijn waar ook een klein winkelgedeelte bij hoorde maakte de eigenaar een uitzondering. Ik koos ervoor om er een gezellig huiselijk thema aan te geven, mensen moeten er zich thuis voelen.
Na de opening op 12/01/2013 wisten we niet welke van onze concepten het best zouden aanslaan, we besloten om de klanten verschillende dingen aan te bieden. In de beginperiode was de zaak geopend om 8u00 en we bleven vaak geopend tot 19u00 of 20u00 aangezien we naast het ontbijt en de lunch die we serveerden ook afhaalmaatlijden verkochte, vooraan in de winkel bevond zich een koeltoog waar de maaltijden werden gepresenteerd en tijdens de ochtend en middag broodjes werden bereid om af te halen. De bedoeling was dat mensen die van en naar hun werk reden stopten voor een broodje, drankje of een bereide maaltijd om op te warmen in de oven. Snel werd duidelijk dat dit concept niet echt aansloeg en de eerste klanten pas rond 9u00 arriveerde voor een ontbijtje of een koffietje te drinken en dat de meeste klanten tussen 16u00 en 17u00 huiswaarts keerde, hierdoor besloten we om onze openingsuren aan te passen van 9u00 tot 17u00, en tijdens het weekend tot 16u00. We boden nog steeds maaltijden en broodjes, maar moesten vaak te veel weggooien om dit te blijven aanbieden. Vandaar besloten we om onze koeltoog vooraan te verwijderen. Op onze toonbank verkochten we ook wat leuke spulletjes om in een mandje te verpakken en cadeau te geven of gewoon zelf te gebruiken zoals, dressings, nootjes, pasta, sausjes, enz... Doordat onze koeltoog verwijderd was creëerden we vooraan extra ruimte om dit gedeelte een beetje uit te breiden. We installeerde extra rekken en maakte er een klein winkeltje van, zo ontstond de eerste stap naar onze cadeaushop.
​
​
​
​
​
​
De verhuis
De zaak draaide goed en vaak hadden we te weinig ruimte om onze klanten een plaatsje aan te bieden. Ook het winkeltje breide langzamerhand meer uit.
Een kleine 3 jaar na de opening besloten we onze zaak te verhuizen naar een nabijgelegen pand. He gebouw waar voorheen “Eethuis Rommens” gevestigd was stond ondertussen al een tijdje leeg en bood voor ons natuurlijk veel meer mogelijkheden. Eerst waren we niet helemaal zeker of we met al deze ruimte wel raad zouden weten maar besloten toch in mei 2015 om de stap te wagen en Step2 verder te zetten op een andere locatie.
Het zou tenslotte maar enkele honderden meters verwijderd zijn van de huidige locatie. We zouden hier mogelijkheid hebben om een terras aan te leggen en ook meer plaats voor onze winkel. Het gebouw had ook een mooie extra ruimte voor groepen en heel veel bergruimte achteraan. We legden een mooi tuinterras aan met speeltuin en dierenweide, verbouwde een deel van de keuken tot extra zaaltje, wat we de “Keukenzaal” noemen en maakte vooraan in de zaak een grote cadeauwinkel.
Het heeft ons veel tijd en werk gekost om de oorspronkelijke zaak nog open te houden en ondertussen de toekomstige zaak te verbouwen. Ook hadden we op dit moment een dubbele huurlast, het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar het resultaat mocht er zijn. Op 18/07/2015 opende onze nieuwe zaak.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Onze nieuwe openingsuren
Aangezien we na onze verhuis ook over een terras beschikten en het volop zomer was besloten we ook om op vrijdag en zaterdagavond langer geopend te blijven zodat de klanten die in de namiddag nog van het zonnetje aan het genieten zouden zijn, niet om 16u00 weggestuurd zouden worden maar nog een hapje konden blijven eten of een drankje van onze cocktailkaart zouden kunnen proberen. Tijdens de eerst drukke weken, zelfs maanden werkte dit concept prima en de namiddag vloeide mooi over naar de avond ,de avonden waren goed gevuld. Naarmate de tijd vorderde veranderde dit. De meeste klanten keerden weer huiswaarts rond 16u00 en lieten een lege zaak achter. Pas rond 18uur of soms later kregen we onze eerste klanten weer over de vloer. Aangezien onze avondkaart niet zo uitgebreid was omdat deze eigenlijk bedoeld was om onze namiddag klanten een snackje aan te bieden hadden de klanten die ’s avonds kwamen dineren niet al te veel keuze daardoor besloten we onze kaart uit te breiden zodat ook tijdens de avonden de klanten genoeg keuze hadden. We kozen voor een typisch Vlaamse keuken met betaalbare, simpele en lekkere gerechten... Er waren avonden die goed gevuld waren maar andere avonden moesten we geduldig wachten op klanten. Vaak twijfelde we of we hiermee door moesten gaan of het misschien beter was ermee te stoppen. Aangezien er vaak een aantal dode uren plaats vonden tussen dat de laatste klant vertrok en de eerste klant van de avond weer aankwam was het vaak moeilijk in te schatten hoeveel en of er personeel aanwezig moest blijven, de avond kon druk worden maar het kon ook zijn dat er helemaal niemand kwam. Hierdoor besloten we om er toch mee te stoppen, voor de zomervakantie van 2017 hebben we besloten om onze openingsuren weer terug te schroeven naar het origineel. En ons te focussen op het origineel concept.
​
​
​
​
​
​
​
​
Corona
Wordt vervolgt...
​
​
​
​
​
​
​
​
​